CEL NR 4 - DOBRA JAKOŚĆ EDUKACJI
2021-02-22 |
Otrzymanie efektywnej edukacji to podstawa funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie. Zazwyczaj jest niezbędna do zdobycia dobrej pracy, a co za tym idzie - utrzymania rodziny lub po prostu prowadzenia spokojnego życia. Z tych powodów, United Nations w swoim czwartym celu zrównoważonego rozwoju, chce zapewnić globalną i równą edukację dla każdego. Uświadamia także o życiowych możliwościach zawodowych wynikających właśnie z kształcenia.
Niestety, światowy progres w kierunku spełnienia tego celu, jest dość wolny i niesamowicie trudny do przyspieszenia. Szacuje się, że w 2030 roku 200 milionów dzieci nadal nie będzie uczęszczać do szkoły. W odpowiedzi na te statystyki, United Nations zakłada tworzenie nowych placówek edukacyjnych, ale również poprawianie stanu już tych istniejących. Środowisko szkolne powinno być bezpieczne i inkluzywne, a sam budynek przystosowany do potrzeb dziewcząt i chłopców oraz osób niepełnosprawnych.
Według raportu OECD Education At A Glance z 2016 roku, w Polsce niektóre założenia z czwartego celu zostały już zrealizowane, jednak nadal jest to niewielka część wszystkich zadań z nim powiązanych. Średnia wyższego wykształcenia na świecie zgodnie z OECD to 35%, a w Polsce wynosi ona zaledwie 28%. Co istotne, zauważono również, że wynagrodzenie kobiet jest w Polsce równe 70% wartości sumy, którą zarabiają mężczyźni.
Kolejną ważną informacją jest fakt, iż bezrobocie pośród osób o wyższym wykształceniu jest aż o 12% niższe niż wśród Polaków posiadających jedynie gimnazjalne wykształcanie. To pokazuje, jak odpowiednia edukacja jest decydująca w przyszłości i dorosłym życiu młodych osób. Jednym z projektów polepszających jakość edukacji w Polsce jest “Edukacj@ w społeczeństwie cyfrowym”, który przewiduje zapewnienie infrastruktury i wyposażenia dla kompetencji uczniów i nauczycieli. Ma to zapewnić młodym osobom odnalezienie się w ciągle rozwijającym się świecie nowych technologii.
Kolejna inicjatywa przedstawia nowy model edukacji dla osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami “Włączeni w edukację”. Promuje ona większą aktywność zawodową niepełnosprawnych absolwentów szkół. Następnym ciekawym przykładem projektu jest “Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. Został on uchwalony przez Radę Ministrów i był programem wieloletnim (2016-2020), który zmierzał do poprawy stanu czytelnictwa w Polsce. Aby osiągnąć ten cel, rola bibliotek publicznych była wzmacniana jako centra wiedzy i kultury, ale także lokalne ośrodki życia społecznego.
Cel nr 4 jest jednym z najbardziej dotkniętych przez pandemię. Zamknięcie szkół spowodowało gorszy dostęp do edukacji aż u 90% uczniów na świecie, zatrzymując progres wieloletniego kształcenia. Co więcej, Covid-19 jeszcze bardziej uwypuklił różnice w edukacji. Przykładowo w rozwijających się krajach, ukończenie szkoły w najbogatszych rodzinach wynosi 79%, a w tych najbiedniejszych jedynie 34%. Ponadto, nauczanie zdalne pozostaje poza zasięgiem dla przynajmniej 500 milionów uczniów.
Poniżej linki do innych inicjatyw wprowadzanych w celu osiągnięcia dobrej jakości edukacji na świecie:
https://herimpact.co
https://zwolnienizteorii.pl
Joanna Kryda