Opieka nad seniorem w dobie pandemii
2020-11-11 |
Sytuacja, w której znaleźliśmy się w ostatnich miesiącach zdominowała każdą dziedzinę naszego życia. Wielokrotnie musieliśmy przeorganizować naszą codzienność, uwzględniając czas na pracę zdalną i domową edukację. Wielu z nas opiekuje się także swoimi rodzicami, często również dziadkami, dlatego organizacja tej części naszego życia, wymagała więcej wysiłku.
O rozwiązaniach, które w czasie pandemii ułatwiły funkcjonowanie rodzin sprawujących opiekę nad seniorami rozmawiamy z Izabellą Stanaszek - Menadżerem Placówki Medycznej TeleMED24.
Zorganizowanie opieki nad osobami starszymi wymaga od nas doskonałej organizacji. W jaki sposób przygotować się do tego zadania?
Wydawać by się mogło, że organizacja opieki nad osobami starszymi nie jest niczym skomplikowanym: zakupy, leki, wizyty lekarskie, a także zwyczajne zainteresowanie i spędzanie czasu. Niestety, wiele osób, które mają swoje rodziny, są aktywne zawodowo, nie zawsze radzą sobie z takim obowiązkiem i odpowiedzialnością. Szukając pomocy rozważają wiele różnych możliwości. Biorąc pod uwagę kryzys stacjonarnych usług opiekuńczych, a także obecną sytuację epidemiologiczną, obserwujemy wzmożone zainteresowanie usługą zdalnej opieki senioralnej, czyli teleopieki.
Na czym dokładnie polega zdalna opieka?
Usługa teleopieki to zdalne całodobowe monitorowanie stanu zdrowia Pacjenta wspomagane przez opaskę z przyciskiem SOS, która w czasie rzeczywistym przesyła parametry życiowe do naszego Centrum Operacyjno-Pomocowego. Dzięki temu możemy natychmiast reagować na sytuacje zagrażające życiu lub zdrowiu naszych Podopiecznych. Istotą tej usługi nie jest samo urządzenie, a nadzór nad sytuacją zdrowotną Pacjenta przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Nadzór ten sprawuje wykwalifikowany Ratownik Medyczny.
W jaki sposób dowiadujecie się o zagrożeniu życia lub zdrowia Pacjenta?
Każdy Pacjent posiada swoją kartę pacjenta w systemie monitorującym. Uwzględniamy w niej najważniejsze informacje o zdrowiu Pacjenta, takie jak przyjmowane leki, przebyte i aktualne choroby, a także bezpieczny i akceptowany zakres tętna. W sytuacji, kiedy tętno spada poniżej dopuszczalnej normy lub ją przekracza, następuje automatyczne wygenerowanie alarmu. Jego wystąpienie powoduje natychmiastowy telefon do Pacjenta, celem zweryfikowania jego stanu zdrowia.
Ponieważ opaska posiada przycisk SOS zdarzają się sytuacje, że Pacjenci sami korzystają z możliwości wezwania natychmiastowej pomocy. Nasi Pacjenci, darząc nas pełnym zaufaniem, nie wahają się skorzystać z tej opcji w sytuacji, w której czują zagrożenie. Zdarzają się również sytuacje, w których Pacjent ulega urazowi i wówczas również korzysta z możliwości wezwania pomocy. Dzięki temu oni i ich rodziny czują się bezpiecznie.
Rozwiązanie wydaje się być doskonałe dla wielu rodzin, które aktualnie muszą zachowywać wzmożone bezpieczeństwo i właśnie przez to chronić bliskich, szczególnie seniorów. Kto korzysta z usług teleopieki?
Nasze kilkuletnie doświadczenie pokazuje, że system teleopieki to rozwiązanie uniwersalne, które da się zastosować w różnych sytuacjach. Początkowo usługę kierowaliśmy wyłącznie do seniorów. Szybko jednak przekonaliśmy się, że nie tylko osoby w podeszłym wieku potrzebują naszej pomocy. Zdalna opieka, wspomagana opaską monitorującą, to rozwiązanie przeznaczone dla osób przewlekle chorych, starszych, samotnych i z problemami kardiologicznymi. To także rozwiązanie dedykowane dla osób z chorobą Alzheimera i demencją. Oprócz całodobowego monitorowania tętna, w każdej chwili można zlokalizować Podopiecznego dzięki sygnałowi GPS. On sam także zyskuje dodatkowe bezpieczeństwo w momencie, w którym straci orientację, zgubi się lub nie znajdzie drogi powrotnej do domu. Może wtedy wcisnąć przycisk SOS i nawiązać kontakt z Ratownikiem Medycznym, który przeprowadzi działania pomocowe.
W każdej sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu liczy się czas. Jak wygląda pomoc Pacjentowi włączonemu w system teleopieki?
Dzięki teleopiece możemy reagować natychmiast. W momencie włączenia sygnału SOS przez Pacjenta, lub wahania tętna, w naszym Centrum Operacyjno-Pomocowym rozlega się alarm w systemie komputerowym oraz dzwoni telefon, przez który Ratownik Medyczny przeprowadza z Pacjentem rozmowę, w celu ustalenia powodu wezwania pomocy. Ratownik Medyczny przeprowadza wstępny wywiad, na podstawie którego ocenia, czy jest konieczne wezwanie odpowiednich Służb (112). Jeśli będzie taka konieczność, zrobi to w imieniu Pacjenta. Jeśli natomiast nie ma takiej potrzeby, instruuje Pacjenta, co ma zrobić, żeby przywrócić optymalny stan zdrowia. Bezpieczeństwo naszych Pacjentów jest naszym priorytetem!
Czy teleopieka może zastąpić inne formy opieki nad seniorami?
Teleopieka jest uzupełnieniem usług na rynku opiekuńczym. To doskonałe rozwiązanie dla osób przewlekle chorych, ale nie wymagających całodobowych czynności opiekuńczych. Wspierają autonomię seniora, wpływają na jego samopoczucie, a także bezpieczeństwo. Dodatkowo rodzina Podopiecznego nie musi rezygnować z dotychczasowych zajęć i stylu życia. Terapeutyczne walory tego rozwiązania dostrzega nie tylko sam Podopieczny, ale także jego najbliżsi. Senior dłużej pozostaje samodzielny, co znacznie wpływa na jego przyszłość, decyzje, a także samoocenę. Ponadto rozwiązanie to znacząco zmniejsza potrzebę profilaktycznych wizyt lekarskich, które właśnie teraz są dodatkowo utrudnione. To idealny system profilaktyki zdrowotnej. Dlatego też jest to, według nas, jedno z lepszych zastosowań technologii wykorzystywanej do zwiększenia komfortu życia i ochrony zdrowia.
Dziękujemy za rozmowę.
Więcej informacji o teleopiece wspieranej opaską monitorującą stan zdrowia znajdziesz na stronie https://telemed24.com.pl/oferta/opieka-zdalna/